Videohry

Po severských bohov si prišla smrť. Volá sa Kratos (RECENZIA)

Až mi z toho nadpisu samému naskočili zimomriavky. To aj zo samotnej hry God of War: Ragnarok. A tak to má asi byť, pretože ľudia, príbehy, emócie… To všetko tu bolo prítomné. Ako som avizoval, práve prichádza plnohodnotná recenzia na tento herný skvost. A rovno ťa pripravím na to, že nebudem šetriť superlatívami.

God of War: Ragnarok je tohtoročný videoherný titul z dielne Santa Monica Studio. Hra vyšla von 9. novembra a prakticky okamžite zbúrala všetko, čo jej stálo v ceste. Už som vám sem písal článok o mojich prvých dojmoch, ale treba sa na túto skvelú hru pozrieť podrobnejšie. Asi tu aj padne nejeden spoiler, ale boli ste varovaní 🙂

ČÍTAJ TIEŽ: Epický trailer na GOD OF WAR: RAGNAROK ukazuje súboj Kratosa s Thorom

God of War ťa chytí za srdiečko

Po tom, ako Kratos v predchádzajúcich častiach vyhladil celý grécky panteón, odišiel zo zdevastovaného Grécka ďaleko na sever. Tam za sebou nechal celú svoju minulosť a začal s novým životom. So životom muža krásnej severskej ženy menom Faye a so životom otca malého chlapca menom Atreus. Príbeh hry z roku 2018 bol práve o budovaní vzťahu syna s otcom, ktorý čelí nielen svojej minulosti, ale stretáva sa i s nepriazňou severského panteónu. Už to však nie je ten klasický hack and slash krvák, ale do popredia sa dostal výnimočne silný príbeh, na ktorý priamo nadväzujú udalosti God of War: Ragnarok.

V Ragnaroku je príbeh Kratosa s Atreom/Lokim o čosi komplexnejší, pretože na rozdiel od predchádzajúcej hry, tu ide tentoraz o veľa viac. Naša ústredná dvojica sa dostala do konfliktu s proroctvom o spomínanom Ragnaroku, čo je podľa severských mýtov koniec sveta. Kratos sa mu snaží zabrániť, pretože hlavnou myšlienkou tohto príbehu je to, že iba my sami si určujeme svoj vlastný osud. A práve vďaka tomu, že v popredí tu môžeme vnímať ďalší vývoj vzťahu otca so synom, proroctvá, osud, emócie… O to viac slasti nás potom čaká, keď treba zobrať sekeru a poodtínať moria hláv. Yes, please!

god of war
ZDROJ: ngradio.gr/New Generation Radio

Plejáda výnimočných postáv

Oproti predchádzajúcemu dielu sme dostali nielen rozvitejší príbeh, ale takisto aj väčší počet postáv, okolo ktorých sa celá dejová línia točí. Vrátili sa nielen známe charaktery, ale spoznali sme aj niekoľko nových. Ústrednými záporakmi hry sú najmocnejší bohovia seveerského panteónu, a teda výnimočne rýchly Heimdall, magnificentný valibuk Thor a samozrejme aj samotný Ódin. Práve proti nim sa okolo Kratosa s Lokim sformoval odboj bojovníkov, ktorí boli ochotní po Kratosovom boku kráčať až do finálnej bitky. Nechýba ani starý známy had Jormungandr, ktorého príbeh sa krásne vysvetlil a znázorňuje samotný kolobeh sveta, v ktorom sa ragnarokom všetko končí a zároveň začína. To vám vyspoilovať nechcem, to treba zažiť.

Treba taktiež vypichnúť príbeh trpasličích bratov. Brok a Sindri zohrávajú v tomto príbehu oveľa dôležitejšie role, ako tomu bolo pred štyrmi rokmi. Vysvetlil sa tu totiž nielen ich príbeh z minulosti. Vyvinul sa totiž aj ich vzťah, pričom sa zo Sindriho stala svojim spôsobom možno aj najzaujímavejšia postava celej hry. Napriek konečnému veľkému víťazstvu a oslavám je totiž Sindriho príbeh ukončený v žiali a v trápení. A to isto nielen na mne, ale na každom hráčovi zanechalo veľký dopad. Ale práve to dopĺňa tento kvalitný príbeh.

Nie všetko má totiž vždy šťastný koniec a nie na každého čaká v nový deň slnko a dúha.

god of war
ZDROJ: God Of War: Ragnarok

Nádherné prostredie deviatich svetov hry God of War: Ragnarok

Nebojím sa tvrdiť, že táto hra má jedno z najkrajších grafických spracovaní vôbec. Počas hrania navštívime všetkých 9 svetov, pričom každý z nich je veľkolepý a nádherne graficky spracovaný. V každom nás čakali úchvatné scenérie, ktoré podľa môjho skromného názoru ešte dlho vo videohrách nenájdeme. Minimálne nie s tak magickou atmosférou, ako tomu bolo tu. K celkovému efektu zároveň pridáva aj to, že opäť je celá hra spracovaná tak, že praktický vyzerá ako by bola one-tak, čiže „natočená“ na jeden záber. Prechody medzi hraním a scénami sú teda neuveriteľne plynulé a zážitok z hrania je tak prakticky neprerušovaný.

god of war
ZDROJ: God Of War: Ragnarok

Skvelé herné mechaniky

Nemôžem nespomenúť ani to, že tvorcovia tejto hry dokázali všetky skvelé mechaniky jej predchodcu posunúť ešte na vyššiu úroveň. Dá sa to krásne vnímať nielen počas bežného putovania krajinou, ale máme tu napríklad opäť aj o čosi obšírnejší systém boja. Skvelým prvkom sú aj staré známe hádanky, ktoré tentoraz fungujú znova o čosi odlišnejšie. Dostali sme teda minimálne rovnako dobrý zážitok, ale s novými prvkami, čo Ragnarok spravilo zase o čosi zaujímavejším.

Záživnosť samotnej akcie je asi jasný. K zbraniam ako Leviathan Axe či Blade of Chaos sme tentoraz v priebehu hry dostali aj Draupnir, veľmi efektnú magickú kopiju po vzore zbrane samotného Ódina. Protivníci tu boli aj starí, aj noví, súboje sa odohrávali s krásnymi kombináciami všemožných spôsobov boja a celková variácia týchto súbojov bola vo výsledku vždy extrémne zábavná.

ZDROJ: God Of War: Ragnarok

Záverečné zhrnutie

God of War: Ragnarok je skvelá hra. Podľa mnohých hodnotení ide o hru roka 2022 a je to tak skutočne oprávnené. Dostali sme skvelý príbeh, extrémne prepracovanú akciu, krásny vizuál a magiíckú atmosféru. Niektoré príbehové línie sa vysvetlili, iné zostali otvorené. Je teda pravdepodobné, že skôr či neskôr dostaneme ďalšiu GoW hru, ktorá však už pravdepodobne zo severského prostredia nebude. Objavujú sa špekulácie, že tvorcovia by sa malivrátiť k pôvodným plánom, a teda Kratos by mal zavítať do starovekého Egypta. Ja by som čosi také určite prijal, i keď by to teda asi znamenalo, že o tom už článok sem na SomViking.sk nenapíšem 🙂

V skratke, zahrať si GoW: Ragnarok na PlayStation 5 na kvalitnej telke je skutočne zážitok, ktorý stojí za to. Bodovo pokojne a bez výčitiek 12/10.

god of war