Kinematografia

RECENZIA: Seriál LOKI vytvoril to, na čo fanúšikovia MCU čakali!

Tretí z tohtoročných Marvel seriálov máme za sebou. Po obrovských úspechoch seriálov ako Wanda&Vision či The Falcon and The Winter Soldier dorazila šesťdielna séria o Lokim, asgardskom bohovi lstí.

Spoločne s ním Marvel v rámci svojich seriálov stanovil vydávanie nových dielov na stredu, čo je zmena oproti dovtedajšiemu piatočnému vydávaniu. Ako aj predošlé tituly, aj Loki sa dočkal svojich oficiálnych premiér na streamovacej platforme Disney+. Prvá séria sa skončila v stredu 14. júla a my sa môžeme pozrieť na to, čo v nás dokázala zanechať.

Seriál sledoval nový príbeh Lokiho, ktorý samozrejme zahynul rukami Thanosa na začiatku filmu Avengers: Infinity War. Tento seriál sa však sústredil na Lokiho z časti prvého Avengers filmu, do ktorého sme sa prostredníctvom cestovania v čase vrátili v rámci veľkolepého Endgame. Tam sa Lokimu podarilo zmocniť samotného Tesseractu, Avengerom utiekol a tu sa začal samotný seriál.

Spoznali sme TVA – organizáciu, ktorá drží kontrolu nad všetkými časovými osami, aby nevznikol chaos naprieč celým univerzom. Naprieč každým univerzom. Loki sa v snahe vrátiť sa do svojho pôvodného života rozhodne s TVA spolupracovať, čo vyvŕbi v pomerne zábavný kamarátsky vzťah s agentom Mobiusom, ktorého stvárňuje obľúbený Owen Wilson. Každá jedna časť seriálu nás ponechávala v napätí vďaka veľmi silným cliffhangerom, ktorých tu bolo naozaj neúrekom. A čo v rámci recenzovania celkového dojmu treba podotknúť, že naše fanúšikovské otázky narozdiel od Wanda&Vision dokázal Loki zodpovedať naozaj pomerne uspokojivo a s dostatočnou gráciou.

V záverečnej časti sme dostali oficiálne potvrdené, že Loki sa dočká aj svojej druhej série. Tá prvá mala podľa všetkého za cieľ predovšetkým dopriať Lokiho fanúšikom dostatočný pohľad do jeho vnútra, čo sa tvorcom jednoznačne podarilo. Spoznali sme i ďalšie Lokiho verzie z iných časových osí, v čom hlavnú rolu samozrejme zastávala Sylvie, resp. Lokiho ženská verzia. Medzi oboma aktérmi to už od začiatku poriadne iskrilo aj napriek tomu, že v podstate ide o tú istú osobu, len v odlišných verziách.

Pokiaľ ste pozornejšie sledovali prvé časti, mali sme možnosť zachytiť fakt, že Loki je bezpohlavný jedinec – teda nie je to úplne naisto ani muž, ani žena. V tomto sa pomerne nadchli podporovatelia LGBTI komunity s tým, že Marvel krásne ukazuje ľudskú rozmanitosť aj v podaní tzv. nebinárnych ľudí. V tomto zásadne nesúhlasíme, keďže Marvel podobné ideológie nevtláča postavám nanovo, iba čerpá z pôvodných komiksov, kde boli podobné záležitosti jasne definované. A konkrétne v Lokiho prípade sa nemusíme baviť o nebinárnosti alebo podobných moderných trendoch – Loki nie je človek, táto jeho údajná pohlavná nezaradenosť spočíva čisto v jeho nadpozemskom pôvode. Už aj v starých legendách a severskej mytológii bol Loki napríklad otcom osemnohého koňa Sleipnira alebo takisto aj samotného vlka Fenrira. Preto NIE, o pretláčanie LGBTI v tomto prípade určite nejde, od Marvelu je to len malý easter-egg (skryté prekvapenie) s odkazom na pôvodné vikingské ságy.

Seriál Loki je odmena pre všetkých Lokiho fanúšikov! Kvality dosahuje porovnateľné s kinovými trhákmi a herecké výkony hlavných hrdinov dokážu skutočne chytiť za srdce. Pre pozorných divákov si tvorcovia nachystali aj plno skrytých odkazov, ktoré prepájajú dej s pôvodnými komiksami a Lokiho príbeh krásne zapadá do skladačky práve započatej štvrtej fázy Marvel Cinematic Universe. Okrem parádnej akcie nechýbajú ani emócie a postavy napriek svojej očividnej „nadľuskosti“ pôsobia zároveň veľmi … ľudsky.

Podrobnejšie sa k celému seriálu a najmä záverečnej časti vyjadríme v článku naďalej, tu ale prichádzajú spoilery, preto si to prečítaj ideálne až keď budeš mať seriál za sebou! Alebo čítaj ďalej na vlastné riziko 🙂

SPOILERY…

Už odkedy sme v prvej epizóde spoznali TVA, mohlo nám byť všetkým jasné, že za nimi ešte ktosi stojí. Niekto, koho označovali postavy ako „time keepers“, čo sme v štvrtej epizóde zistili, že boli iba falošné postavy, resp. androidy. To mohlo iba potvrdiť počiatočné fanúšikovské teórie, že sa všetkými tými hrami s časovými osami a s časom samotným môže byť ďalší veľký „bad guy“ Marvel Cinematic Universe. Tu sa teórie rozchádzali, či pôjde o Dr.Dooma alebo nebodaj o samotného Kanga Dobyvateľa.

Práve druhého menovaného sme v záverečnej časti mali možnosť spoznať, avšak v skutočne originálnom spracovaní, ktoré nám iba veľmi, naozaj veľmi okrajovo načrtlo jeho skutočnú moc. To si všetko Marvel ešte necháva v rukávoch, keďže bolo napríklad už oficiálne potvrdené, že Kang bude hlavným záporákom pripravovaného filmu Ant-Man 3. V Lokim sme spoznali Kangovu „mierumilovnú“ verziu, avšak práve vďaka celému konceptu rôznych verzií tej istej bytosti je jasné, že tento Kang bude iba jedným z mnohých, ktorí prídu po ňom.

Totiž Sylvie, ženská verzia Lokiho, spôsobila Kangovu smrť, vďaka čomu čas už nemá svojho pána. Časové osi sa rozčlenili a vznikla chaotická spleť multiverza, ktorá priamo načŕta udalosti ďalších MCU projektov. Zároveň ide o moment, na ktorí sme všetci čakali – pripravovaný film Dr.Strange: Multiverse of Madness bude pravdepodobne riešiť práve tento problém, ktorý nadviazal aj na udalosti spomínaného Wanda&Vision.

Loki teda splnil odhalenie (pravdepodobne) ďalšieho úhlavného nepriateľa Avengerov, ktorého úlohy sa po Thanosovi zhostí Kang The Conqueror. Už len z jeho prvej ukážky nám môže byť jasné, že pôjde o postavu so skutočnou motiváciou a osobnosťou, ktorú len veľmi ťažko definujeme ako bezvýhradne zlú. Zároveň sme sa konečne oficiálne dočkali multiverza, čo nám ponúka množstvo možností, po ktorých túži každý Marvel fanúšik. Je takýmto spôsobom skutočne možné, aby sme bok po boku videli všetkých troch predstaviteľov Spider-Mana, aby sa k Avengerom časom pridal Deadpool alebo aby svoje sily mohli spojiť dokonca aj s X-Menmi!

Darček pre fanúšikov starých komiksov bol určite aj „pôvodný Loki“, ktorého vo svojom klasickom komiksovom kostýme úžasne a epicky stvárnil Richard E. Grant. Jeho scéna v piatej epizóde dokázala spôsobiť skutočné zimomriavky a išlo rozhodne o jeden z najsilnejších momentov seriálu.

Na ktorý MCU projekt sa budete tešiť najviac? Boli ste s Lokim spokojní? Pokojne nám dajte vedieť v komentároch!